EPO | Právní aspekty etiky v podnikání | zs |
Garant: JUDr. Petra Jánošíková, Ph.D., JUDr. Silvie Anderlová | Jednosemestrální - 2 hodiny přednášek týdně v zimním semestru | |
|
Předmět Právní aspekty etiky v podnikání je koncipován jako mezioborový předmět. V průběhu výuky by měli studenti zvládnout základy odborného jazyka hospodářské etiky a osvojit si základy normativní, aplikované a obchodní etiky využívané v podnikatelském procesu. Dále se výuka zaměří na pochopení významu etiky podnikání pro formování kultury podniku a na sociální a etickou úlohu firemního managementu. Hlavní důraz bude kladen na jednání podnikatele a firemní kulturu v intencích práva. |
|||||
Sylabus/program:
Právní aspekty etiky v podnikání 2009/2010
(sylabus povinně volitelného předmětu) I. Anotace: Právní aspekty etiky v podnikání jsou koncipovány jako mezioborový předmět. V průběhu výuky by měli studenti zvládnout základy odborného jazyka hospodářské etiky a osvojit si základy normativní, aplikované a obchodní etiky využívané v podnikatelském procesu. Dále se výuka zaměří na pochopení významu etiky podnikání pro formování kultury podniku a na sociální a etickou úlohu firemního managementu. Hlavní důraz bude kladen na jednání podnikatele a firemní kulturu v intencích práva. II. Přednášející: JUDr. Petra Jánošíková,Ph.D a JUDr. Silvie Anderlová III. Konzultační hodiny: JUDr. Petra Jánošíková, Ph.D. – středa 11-12 hod. v PC 310, e-mail: smrzova@kfp.zcu.cz, tel: 37 763 7564 JUDr. Silvie Anderlová – dle domluvy na e-mail: silvido@quick.cz nebo tel: 37 763 7564 IV. Rozsah kurzu: Jednosemestrální - 2 hodiny přednášek týdně v zimním semestru V. Forma ukončení: Zkouška na konci semestru skládající se z napsání seminární práce a ústní zkoušky VI. Forma hodnocení: 10 - 9 výborně 8,5 - 7,5 velmi dobře 7 - 5 dobře Ke známce ze seminární práce se přihlíží při celkovém hodnocení studenta. VII. Přednášky: Čtvrtek: 9.20 – 11.00 hod CH 214 (Chodské náměstí, budova FPE) Rozpis přednášek: 24. 9. Úvodní hodina, význam etiky v právu a ekonomice (Jánošíková) 1. 10. Základní etické pojmy (Jánošíková) 8.10 Etické myšlení ve starověku, středověku a novověku (Jánošíková) 15.10 Firemní kultura I. (Anderlová) 22.10. Firemní kultura II. (Anderlová) 29. 10. Firemní kultura III. (Anderlová) 5. 11. Etické kodexy a etický audit podniku (Jánošíková) 12. 11. Korupce jako morální a etický problém (Anderlová) 19. 11. Etika v reklamě (Anderlová) 26. 11. Globalizace, enviromentální etika (Jánošíková) 3. 12 Etika a etiketa I. (Jánošíková) 10. 12. Etika a etiketa II. (Jánošíková) 17. 12. Předtermín VIII. Zkušební okruhy: 1) Jaký má význam etika v právu a ekonomice? (základní etické pojmy: etika, morálka, svoboda, spravedlnost) 2) Etické myšlení ve starověku (Sokrates, Platon, Aristoteles) 3) Etické myšlení ve středověku (kresťanská morálka, Tomáš Akvinský) 4) Etické myšlení v novověku (směry, Spinoza, Kant, Sen, Fukuyama, Etzioni) 5) Hospodářská etika (základní otázky a pojmy hospodářské etiky v tržní ekonomice, nekalosoutěžní praktiky) 6) Morálka v ekonomice a v právu (svoboda jednání a vůle, odpovědnost za jednání, význam etických pravidel) 7) Podnikatelská etika (pojem, vývoj, organizace zabývající se etikou, oblasti zkoumání) 8) Firemní kultura (pojem, funkce, role idejí, hodnot, vzorů, symbolů, pozitivní a negativní důsledky silné kultury, vztah podnikové a národní kultury, nekalé pracovněprávní praktiky) 9) Proč by se měl podnikatel chovat eticky -Mravní kultura podnikatele“ (podnikatel, etické klima ve firmě, jaké základní rysy musí mít osobnost manažera, souvislost etiky s faktory ovlivňujícími výkonnost pracovního týmu, odlišné hodnotové stupnice v jednotlivých hospodářských prostorech) 10) Etické vzory a jejich význam pro rozvoj podnikání (vztah vzorů k požadavkům idejí a hodnot ke znakům jako základům komunikace a k chování v pracovním procesu, úroveň vzorů a český management, vlastnosti etických vzorů) 11) Etické kodexy (podstata, význam, funkce, druhy etických kodexů, přednosti, omezení, kritika a vynutitelnost kodexů) 12) Etický audit podniku (pojem, hlavní rysy, základní bariéry, formy, způsoby) 13) Korupce jako morální, ekonomický a právní problém (přístup k informacím, korupce ve společnosti, význam samoregulace a etických kodexů ve státní správě a na zvláště organizovaných trzích, právní regulace, organizace zabývající se korupcí) 14) Etika v reklamě (regulace reklamy v ČR, Rada pro reklamu, reklama, etický rozměr reklamy) 15) Globalizace (podstata, projevy, globální problémy jako etické výkony) 16) Enviromentální etika (pojem, hlavní rysy, cíle, bariéry, právní regulace) 17) Etiketa a komunikace (pojem, význam, základní pravidla, rozdíl mezi etiketou a etikou) 18) Rétorika (pojem, základní pravidla projevu, projev na veřejnosti, prezentace) IX. Základní literatura: · Putnová, A. – Seknička, P. Etické řízení ve firmě. Praha: Grada, 2007 · Rolný, I. Etika v podnikové strategii. Boskovice, 1998 · Seknička, P. a kol. Úvod do hospodářské etiky. Praha: ASPI 2001 · Sen, A. Etika a ekonomie. Praha: Vyšehrad 2002 · Šroněk I. Etika a etiketa v podnikání. Praha: Management Press 1995 Doporučená literatura: · Bauman, Z. Globalizace. Praha: Mladá Fronta 1999 · Bohatá, M. Základy hospodářské etiky. Praha: VŠE 1997 · Dytrt, Z. a kol. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada Publishing, 2006 · Steimann, H. - Lohr, A. Základy podnikové etiky. Praha: Victoria Publishing 1995
· Weber, M. Autorita, etika a společnost. Praha: Mladá Fronta 1997 · Další literatura bude průběžně upřesňována na seminářích. X. Pokyny pro vypracování seminární práce z EPO1. Rozsah práce: neomezen, doporučuje se minimálně 5 stran psaného vlastního textu 2. Seminární práce Musí být napsána (vytištěna) na bílém psacím (nikoliv průklepovém) papíře formátu A4. Text je psán po jedné straně listu. Jednotlivé listy jsou pevně spojeny. Odevzdává se jeden exemplář v písemné tištěné podobě 3. Titulní strana:
4. Prohlášení:
Za prohlášení lze dát věnování a poděkování, záleží na úvaze autora. 5. Předmluva: fakultativní (dobrovolná)
6. Pokyny k vlastnímu vypracování:
7. Závěr Obsahuje v zásadě stručné shrnutí hlavních poznatků práce. 8. Cizojazyčné resumé Obsahuje zkrácený obsah celé práce. Nejméně 10 řádek textu (angličtina, francouzština, němčina, ruština, španělština nebo jiný světový jazyk) 9. Seznam použité literatury:
10. Obsah, lze ho zařadit i na začátek práce 11. Přílohy, záleží na úvaze autora. Přílohy se nečíslují. 12. Odevzdání práce: do konce prosince kalendářního roku. Odevzdává se jeden exemplář v písemné tištěné podobě. Práci je možné doručit osobně na katedře vyučujícím nebo na sekretariátu nebo zaslat poštou na adresu: Západočeská univerzita v Plzni, Právnická fakulta, Katedra finančního práva a národního hospodářství, Sady Pětatřicátníků 14, Plzeň 30614 s označením seminární práce EPO. Seminární práce se nevrací a zůstává uložena na katedře. V Plzni, dne 1. září 2009 Zpracovala: JUDr. Petra Jánošíková, Ph.D. |
|||||
Základní literatura:
|
|||||
Vyučující:
| |||||
poslední změna tohoto dokumentu 11.9.2009 , vložil(a) Iva Kučerová Počet zobrazení 20074. (Sessions 17740) |