Katedra správního práva |
---|
Zpět na: Hlavní stránku katedry > Nejnovější informace |
Seminární výuka SP1 - 4. a 5.studijní kruh, LS 2009/10 - JUDr.Mgr.Jan Malast |
KSP/SP1 – 4. a 5. studijní kruh, LS 2009/2010, JUDr. Mgr. Jan Malast Obsah a forma seminářů: Semináře budou probíhat formou řízené diskuse vyučujícího se studenty na témata přednášek kurzu Správní právo 1. Cílem seminářů bude procvičování látky probírané na přednáškách a aplikace teoretických poznatků na konkrétní příklady z oblasti správního práva. Součástí seminářů bude i práce s platnou pozitivněprávní úpravou. Povinné právní předpisy (nutno mít s sebou na seminář dle pokynů vyučujícího): · zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu · zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR · ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků · zákon č. 128/2000 Sb., o obcích · zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (vše v platném znění) Doplňkové právní předpisy (nebudou probírány podrobně, bude na ně ale odkazováno): · zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii · zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů · zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze · zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí · zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků · zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností · zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu (vše v platném znění) Podmínky úspěšného absolvování kurzu: Kurz SP1 je zakončen zápočtem, k jehož získání je třeba: a) úspěšné složení závěrečného zápočtového testu a b) včasné odevzdání seminární práce, resp. její přijetí vyučujícím. Účast na seminářích se nevyžaduje. Tyto podmínky platí i pro studenty s individuální formou výuky. Zápočtový test: a) Řádný termín zápočtového testu proběhne na semináři dne b) Formou zaškrtávacích i doplňovacích otázek bude ověřovat znalosti: a. látky probrané na přednáškách a seminářích kurzu SP1, b. příslušných kapitol povinné literatury (zejména Hendrych a kol.: Správní právo – Obecná část, C. H. Beck, 7. vydání) a c. pozitivněprávní úpravy v platném znění. c) Hranicí pro získání zápočtu bude cca 75% úspěšnost v testu. d) Zápočet může být udělen i studentům, kteří v testu dosáhnou úspěšnosti cca 65–75% a odevzdají nadprůměrně kvalitní seminární práci. e) Opravné termíny budou vyhlášeny prostřednictvím IS/STAG na http://portal.zcu.cz. Počet pokusů o získání zápočtu nebude omezen, počet vyhlášených termínů však samozřejmě ano. Individuální termíny a termíny mimo zkouškové období nebudou vyhlašovány. Náležitosti seminárních prací: a) Práce bude zpracována na jedno z témat uvedených v tomto sylabu (viz níže). b) Práce bude mít rozsah do 10 normostran (písmo Times New Roman 12, 1,5 řádkování, bez mezer mezi odstavci, 2,5cm okraje) + titulní strana a seznam pramenů. c) Práce by měla vycházet nejméně ze 3 zdrojů různého charakteru, aby student prokázal schopnost pracovat s odborným textem – měl by čerpat například z: a. obecného teoretického základu (např. Hendrych a kol. – Správní právo), b. odborného periodika (např. Právník, Správní právo, Veřejná správa), c. odborného komentáře zákona (Vedral, Koudelka, …), d. soudní judikatury (zejm. ÚS, NSS, NS) vztahující se k tématu práce, e. možné jsou samozřejmě i odborné zdroje internetové. Právní předpis samotný se za použitou literaturu nepovažuje! d) Práce bude splňovat formální náležitosti akademického psaní. Kapitoly či části práce budou číslovány (stejně jako strany) a zřetelně a přehledně označeny. V práci bude řádně citováno – musí být poznatelné, které pasáže jsou odkud převzaté (tj. z jaké strany jakého díla). Odkaz na zdroj musí být uveden i v případě, kdy v práci není citováno doslova, tedy v případě „parafrázování“ myšlenky či názoru bez nutnosti použití uvozovek, aby tím bylo zřejmé, které postřehy a úsudky jsou převzaté a které jsou vlastním výtvorem autora práce. Podrobnosti viz například na http://knihovna.zcu.cz/citace.php nebo http://www.boldis.cz/citace/citace1.pdf. Seznam použitých pramenů bude nedílnou součástí práce. V případě nejzávažnějších formálních nedostatků práce nemusí být vůbec přistoupeno k hodnocení její obsahové kvality. e) Práce bude splňovat obsahové náležitosti akademického psaní. Práce by měla mít jasnou obsahovou strukturu – od stanovení výchozí teze (cíle práce), přes logickou posloupnost skutečností a argumentů směřujících k jejímu potvrzení či vyvrácení, až k závěru obsahujícímu shrnutí získaných poznatků. Text má prokázat studentovu dovednost práce s odbornými zdroji, schopnost jejich pochopení, umění formulace vlastních myšlenek a v neposlední řadě i odborného právnického vyjadřování. f) Seminární práci je možno odevzdat e-mailem na adresu „ g) Seminární práci je možno odevzdat kdykoliv do h) Jako nepřijatelná bude hodnocena seminární práce zejména tehdy, když: a. její téma nebylo schváleno vyučujícím (jakési „dodatečné schválení“ až při odevzdání práce se nepřipouští), b. se v ní objeví jakékoliv necitované užívání cizích zdrojů (plagiátorství obecně), c. její obsah nebude odpovídat vymezenému tématu, d. její obsah (prezentovaný jako aktuální) nebude odpovídat platné právní úpravě, e. bude představovat zcela či z podstatné části pouhý „mechanický“ přepis zákonných ustanovení nebo přeformulování cizího textu, f. bude odevzdaná bez dostatečně odůvodněné omluvy po stanoveném termínu. i) V případě zjištění pochybení nejzávažnějšího charakteru (např. práce stažené z internetu, zpracované jiným než deklarovaným autorem atp.) může být rozhodnuto o tom, že se jedná o chybu neopravitelnou a práce bude odmítnuta bez možnosti nápravy. Témata seminárních prací: 1. Hlavní formy podzákonné normotvorby v oblasti veřejné správy 2. Statutární předpisy jako pramen správního práva – kdy ano, kdy ne a proč? 3. Pojem „veřejnoprávní subjektivity“ 4. Diskreční pravomoc správního orgánu 5. Osoby soukromého práva jako subjekty veřejné správy 6. Univerzita – veřejnoprávní korporace nebo veřejný ústav? 7. Veřejný ústav a veřejný podnik – praktická (zákonná) naplnění teoretických pojmů 8. Dekoncentrace jako organizační princip veřejné správy – možnosti a limity použití 9. Decentralizace jako organizační princip veřejné správy – možnosti a limity použití 10. Tzv. „nezávislé“ správní úřady – podoby a příklady nezávislosti 11. Přímá a nepřímá volba starosty (hejtmana) – výhody a nevýhody 12. Samospráva územní a samospráva zájmová v ČR – rozdíly a společné znaky 13. Statutární města – hlavní problémy současné právní úpravy 14. (Ne)veřejnost jednání orgánů územních samosprávných celků 15. Obecní policie jako zvláštní orgán obce – koncepční problémy 16. Nález Pl. ÚS 45/06 („Jirkovský nález“) – změna v chápání územní samosprávy 17. Pojem a podoby státního dozoru nad obecní samosprávou 18. Kraje (samosprávné celky) a kraje (správní obvody státní správy) – praktické problémy dvojího administrativního členění státu 19. Nezákonnost a věcná nesprávnost správního aktu – společné a odlišné znaky 20. Správní akt nulitní a nezákonný – rozdíl skutečný nebo pouze terminologický? Jedno téma bude přiděleno maximálně 3 studentům v rámci jednoho kruhu. Zvolení tématu seminární práce by mělo být krokem vycházejícím z již předchozího (alespoň obecného) seznámení se s tématem. Doporučuje se proto mít již při výběru tématu alespoň rámcovou představu o dané problematice, tj. o čem psát, z jakých pramenů při tom čerpat, vědět, zda se daným tématem již někdo zabýval atd. Pokud na tyto a podobné případné otázky nebudou žadatelé o téma schopni odpovědět, téma jim nemusí být přiděleno. Opačný postup, tedy zjišťování, co které téma znamená až po jeho výběru a „rezervaci“, rozhodně nelze doporučit. Jakékoliv dotazy či problémy lze řešit prostřednictvím e-mailu „jnm@seznam.cz“ nebo v rámci KH.
JUDr. Mgr. Jan Malast katedra správního práva |
|
Tato informace souvisí s:
nemá vazbu na předmět vyučujícím: |
poslední změna tohoto dokumentu 25.2.2010 , vložil(a) Ivana Čadová Počet zobrazení 984. (Sessions 919)
|